Letos už třetí soustředění, avšak první s přízviskem „akademie“ jsme uspořádali ve Starém Městě pod Landštejnem. Něco přes třicet zúčastněných dorostenců a dorostenek je sice nižší číslo, než jsme z posledních akcí zvyklí. Napočítal jsem však asi 40 dalších, kteří rozhodně nezaháleli a sbírali severské zkušenosti na klubových či oblastních tréninkových kempech ve Švédsku, které končily účastí na 10MILE. Rovnou desítku z nich dokonce čekal hlavní závod nebo Damkavlen. Krásného úspěchu dosáhla štafeta LPU, která dofinišovala na 7. místě Ungdomskavlen!
Vraťme se ale zpět pod Landštejn! Program soustředění byl tentokrát mnohem více výukový. Absolvovali jsme spoustu ukázkových tréninků a mapových cvičení zaměřených na práci s buzolou, taktické myšlení – tvorbu navigačního plánu, vnímání specifických momentů na trati, řešení dohledávky.
1. KOMBOTECH – buzola
První soubor mapových cvičení byl zaměřený na práci s buzolou – změna směru, odbočení, držení směru. Večer jsme si, doufám, názorně ukázali, že všechny tyto dílčí techniky mají zásadní význam pro čistý pohyb terénem. V typickém českém terénu často dokážeme nepřesnosti těchto technik korigovat o dobře viditelné porosty. Když však závodíme v terénu, kde je mapování porostů řešeno jinak, sníží se viditelnost nebo naroste počet detailů… je naše jistota fuč. Tehdy jsme na buzolu, správný odběh a přesné drže směru odkázáni mnohem více, protože podobné prohřešky často skončí paralelní chybou nebo hůře ztrátou kontaktu s mapou… Mapy – D16, D18, H16, H18.
2. VRSTEVNICOVKA
Hned další trénink měl ukázat schopnosti držení směru a odhadu vzdálenosti za podstatně ztížených podmínek. Tentokrát jsme se mohli opírat pouze o vrstevnice, ti mladší ještě navíc o oplocenky. Fáze byla tentokrát měřená a z výsledků je vidět, že ve vyšším tempu ještě máme v kontrolování směru rezervy. Mapy – D16, D18, H16, H18; mezičasy (některé mezičasy jsou ovlivněny stopováním trenérů a bezprostřední analýzou přímo v lese).
3. KOMBOTECH – navigační plán
V druhém procvičovacím bloku bylo úkolem dopředu myslet – přemýšlet o volbě (ale většinou rovně), vybírat důležité informace pro navigaci a vědět, jak se budu mezi nimi pohybovat. V cíli u některých zazněly hlasy, že tentokrát udělali chyb méně než s plnou mapou. Je potřeba si uvědomit, že naprostá většina chyb už v našem případě vzniká z nedořešeného plánu, kde chybí důležité záchytné body nebo jejich propojení – z tendence „běžet rychle dál“. Navigační plánování můžeme prakticky trénovat třeba paměťákem nebo dokreslovačkou, jako teď. Musíme si však uvědomit, že podobným způsobem musíme myslet pořád. Teoretickou přípravu můžeme provádět i doma – analýzy tratí; stavba tratí – hledání nejtěžších partií pro stavbu, hledání obtížných postupů a jejich řešení. Podobné modelové činnosti nám pak v reálu umožňují snadněji hledat možná řešení postupu při závodě. Mapy – D16, D18, H16, H18, všechny kontroly.
4. KOMBOTECH – dohledávky
Následoval trénink zaměřený na uvědomělé řešení dohledávek. Cílem cvičení „slepé kontroly“ bylo hledat vztah kontroly k okolí, nabíhat na záchytný bod před kontrolou, ze kterého jednoznačně namířím do středu kolečka – znám popis. Menší problémy způsobovaly jen kontroly, kde jsme se museli chytat porostových informací. Při Micro-O už bylo jednoznačným úkolem dočíst informace v kolečku a s pomocí popisu určit správnou kontrolu. Mapy – D16, D18, H16, H18, všechny kontroly; mezičasy (přehození kódů ve shluku 139-141 by již mělo být opraveno, ale 100% za to neručím).
5. MIDDLE
Pro middle jsme ušetřili asi nejzajímavější kousek lesa na severním konci mapy, kde se v hustníku vyskytovalo také několik skalek a kamenů. Místy nižší viditelnost (umocněná roznosem malých lampionů) nás nutila opět k obezřetnější navigaci, využívání buzoly. Do relativně malého prostoru postavil Jára 30 kontrol, takže svou roli hrála i sebedůvěra a vědomí, že mířím ke správné kontrole. Mapy – D16, D18, H16, H18; výsledky, mezičasy.
6. HON NA ZAJÍCE
Poslední trénink proběhl intervalovou formou. Závodníci byli rozděleni do 6-7 členných (H) a 5 členných (D) skupin. Do každého úseku s náskokem vybíhal zajíc roznést kontroly a po 2-3 minutách následovala stíhačka zbytku skupiny s jasným úkolem zajíce dostihnout. Poslední člen skupiny měl za úkol kontroly vždy posbírat, takže trénink našel oblibu i u trenérského týmu :-). Trénink procvičoval běh v kontaktu a zajímavé bylo, že i když měli všichni stejnou trať, občas se někdo odpoutal od stáda a volil vlastní cestu. Zajíc byl zase nucen rychle a správně mapovat pod tlakem z dostižení stíhacího pelotonu. V pozdějších intervalech si zajíci dobrovolně troufli zkrátit náskok (někteří už na dostřel pod 1 minutu). Mapy – D, H.
Po soustředění již startují nejdůležitější jarní závody, tak se snažte – budete pod drobnohledem :-). Připomínám končící přihlášky na nominační dráhu – doufám, že se v Kladně sejdeme v hojném počtu!
Na závěr moc děkuji celému realizačnímu týmu – Evce Horčičkové, Jirkovi Hlaváčovi, Hance Hlavové, Járovi Zimmermannovi a Kukátkovi za všechny cenné komentáře přímo v lese nebo při večerních seancích, za všechny odstínované kilometry a celkově za zajištění absolutně bezproblémového průběhu soustředění.